Kurulacak ya da Kurulmuş Olan Tesislerin Çevre Mevzuatı Gereği Alması Gereken Belgeler

Kurulacak ya da Kurulmuş Olan Tesislerin Çevre Mevzuatı Gereği Alması Gereken Belgeler

 

Kurulma planı yapılan veya kurulu düzende üretim faaliyetinde bulunan tesislerin çevre mevzuatı gereğince alması gereken bazı zorunlu belgeler bulunmaktadır. Bunlar öncelikle Çevresel Etki Değerlendirme görüşü, Çevre İzin ve Lisans belgesi ve atık yönetim planı onayıdır. Bu belgeler haricinde tesisin koşulları ve faaliyette bulunduğu sektörüne göre ek olarak bazı farklı belgeler de alması gerekli olabilir. Yazı içerisinde bahsetmiş olduğumuz belgeler dışında çoğunlukla alınması gereken diğer belgeler işletme süreci içerisinde tamamlanabilmektedir.

 

Kurulum planı yapılan tesisler için öncelik her zaman Çevresel Etki Değerlendirme raporu görüşü olacaktır. Çevre mevzuatı gereği, Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliği (ÇED) kapsamında bulunan tesislerin kurulum aşamasına başlamadan önce Proje Tanıtım Dosyası hazırlayarak yönetmelikteki kapsamına göre il müdürlükleri veya bakanlık tarafından değerlendirilerek ÇED görüşü alması gerekmektedir. ÇED görüşü “Olumlu, Gerekli Değildir ve Kapsam Dışı” olarak üçe ayrılmaktadır. ÇED yönetmeliği Ek-1 listesi kapsamına giren tesislerin alacağı görüş ÇED Olumlu, Ek-2 listesi kapsamına giren tesislerin alacağı görüş ÇED Gerekli Değildir görüşü olacaktır. Ek-1 veya Ek-2 listesine girmeyen tesisler ise ÇED Kapsam Dışı görüşü olarak ÇED süreçlerini tamamlayabilirler. Çevresel Etki Değerlendirme görüşlerinin içerisinde bir süre belirtilmediği durumlarda bu belgelerin geçerliliği herhangi bir değişiklik gerçekleştirilmediği sürece devam etmektedir.

 

Çevresel Etki Değerlendirme Yönetmeliği kapsamında işlemleri tamamlanmış ve işletmeye geçen tesislerin alması gereken bir diğer önemli belge ise Çevre İzin ve Lisans Belgesidir. Bu belge için Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği ekli listelerinde bulunan tesisler yaptıkları işlemlere göre Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği kapsamında bulunan konularını tespit ederek belgelerini almaları gerekmektedir. Çevre İzin ve Lisans Belgesi için işletmenin başvuru gerçekleştirmeden önce Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı/İl müdürlükleri tarafından denetimlerde kontrol edilmesi gereken belli başlı bazı belgeler bulunmaktadır. Bu belgelerin bazıları her tesis için ortak, bazı tesisler ise bulundukları sektör ve faaliyetleri kapsamında farklılık gösterebilmektedir. Örnek olarak; Kapasite Raporu, İmza Sürküleri, Ticaret Sicil Gazetesi neredeyse her tesis için mutlaka olması gereken belgelerdir. Kira kontratı, tapu gibi belgeler tesisin özelinde değişiklik gösterebilmektedir. Ayrıca Organize Sanayi Bölgesinde bulunan tesisler ile sanayi bölgesi dışında olan tesisler arasında da belge farklılıkları görülebilmektedir. Örnek olarak; Atıksu görüşü, faaliyet uygunluk görüşü gibi. Çevre İzin ve Lisans Belgesi, tesisin faaliyetini karşılar bir şekilde, tesise 5 yıl geçerli olacak şekilde verilir. Her 5 yılda bir bu belgenin yeniden alınması gereklidir.

 

İşletmelerin mutlaka Kapasite raporlarının mevcut olması gerekmektedir. Kapasite raporunda beyan edilen makine ve teçhizatların da birebir tesis içerisinde mevcudiyetlerini korumaları gerekmektedir. İSKİ, ASKİ, İZSU, İSU gibi kurumların kanalizasyon sistemine bağlı olan tesislerin bu kurumlardan atıksu bağlantılarını belirtir görüş almaları gerekmektedir. Eğer kanal bağlantısı bulunmuyorsa, tesis durumuna göre teknik uygunluk raporu da hazırlanarak Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl müdürlüklerinden onay yazısı alabilirler. Organize Sanayi Bölgeleri de bahsetmiş olduğumuz su görüşlerini vermektedirler ve organize sanayi bölgesi içerisinde bulunan tesislerin bölge yönetimlerinden bu görüşü almaları gerekmektedir.

 

Atık Yönetim Planı onayı ise tesisin kapsamına göre birden fazla olabilir, öncelikle bütün sanayi ve hastane işletmelerinin endüstriyel atık yönetim planı onayı alması gerekmektedir. Bu belgenin geçerlilik süresi 3 yıldır. Bunun dışında hastane işletmeleri tıbbi atık yönetim planı hazırlamakla yükümlüdür fakat bu plan il müdürlüğü tarafından onaya ihtiyaç duymaz. Her yıl yeniden revize edilerek çevre klasöründe muhafaza edilmesi gerekmektedir. Maden tesisleri ise Maden Atıkları Yönetim Planı onayı almak mecburiyetindedir. Bu belgenin geçerliliği ise 5 yıldır.

 

Ferhat BİNKANAT

Çevre Mühendisi

Ulus Mühendislik Çevre Danışmanlık Eğitim

İş Sağlığı ve Güvenliği Ltd. Şti.

www.uluscevre.com.tr

www.ulustmgd.com.tr

www.uluskkdik.com